cos

fot. Aleksander Szpakowicz

mgr Maksym ZAJĄCZKIEWICZ


Urodzony w Gdańsku w 1994 roku. Edukację rozpoczął od prywatnych lekcji fortepianu u mgr Krzysztofa Kaczmarzyka i mgr Christy Kamińskiej. Naukę kontynuował w klasie organów mgr Błażeja Musiałczyka i klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w ZSM I i II stopnia im. F. Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu. Następnie ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie w klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Aktualnie kontynuuje na tej uczelni studia magisterskie, oraz pełni funkcję asystenta stażysty. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m. in. przez Prof. Elżbietę Stefańską, Marię Banaszkiewicz-Bryłę, Władysława Kłosiewicza, Liliannę Stawarz, Marcina Świątkiewicza, Tomasza Adama Nowaka, Monikę Tòth. Jest laureatem czołowych miejsc na ogólnopolskich konkursach klawesynowych (m.in. im. W. Landowskiej w Gdańsku, W rocznicę urodzin Bacha, Händla i Scarlattiego w Krakowie, CEA we Wrocławiu, IV Akademickiego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu). W 2014 roku, jako najmłodszy uczestnik (20 lat) przeszedł do drugiego etapu przesłuchań podczas XIX Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku. Występuje jako solista i kameralista w kraju. Współpracował z takim artystami jak Sigiswald Kuijken, George Tchitchinadze, Michael Zilm, Zbigniew Pilch, Maja Miró Wiśniewska, Danuta Zawada, Karolina Koślacz, Szymon Morus, Zygmunt Rychert. Szczególnym uczuciem darzy muzykę wieku XVII., swobodne formy w stylus fantasticus, oraz spuściznę twórców jego rodzinnego Gdańska. Jest współautorem nagrań muzyki kameralnej I orkiestrowej (w tym prawykonania). Jego zainteresowania obejmują oprócz najszerzej pojmowanej muzyki dawnej również muzykę ludową (szczególnie kaszubski repertuar ludowy oraz flamenco). Jest autorem artykułów i prelekcji podejmujących tematykę muzyki baroku włoskiego oraz muzyki dawnego Gdańska.